درمان

چرا ریزش مو داریم + درمان ریزش مو با 5 روش خانگی

آیا می‌دانستید ریزش 50 الی 100 تار مو، در طول روز کاملاً طبیعی است؟ تقریباً روی سر هر فرد، 100000 تار مو وجود دارد و با یک تناسب ساده می‌توان متوجه شد ریزش 50 الی 100 تار مو در روز مسئله بسیار جدی نیست. اما چطور می‌توانیم متوجه شویم، ریزش موهای ما طبیعی‌ست یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. علاوه بر این، می‌توانید در این مقاله نکاتی در رابطه با نحوه درمان ریزش مو مطالعه کنید.

همه چیز درباره ریزش مو

ریزش مو یک اتفاق رایج در بین تمام انسان‌ها به‌ویژه بزرگ‌سالان است. برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، باید به‌طور مرتب، موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند. بنابراین، با از دست دادن یک تار مو، تار موی جدیدی جایگزین آن می‌شود؛ اما برخی اوقات موهای از دست رفته ما جایگزینی ندارند. در این حالت می‌توان گفت فرد دچار ریزش مو شده است. ریزش مو می‌تواند به‌تدریج و در طی چندین سال ایجاد شود؛ یا بالعکس و به‌طور کاملاً ناگهانی. برای اینکه علائم و علل ریزش مو را درک کنیم بهتر است در ابتدا با چرخه طبیعی رشد مو بیشتر آشنا شویم.

چرخه طبیعی رشد مو

موهایی که هم‌اکنون روی سر خود مشاهده می‌کنید، 3 مرحله رشدی را پشت سر گذاشته‌اند. این سه مرحله شامل موارد زیر است:

  • مرحله آناژن: این مرحله بین 2 الی 7 سال طول کشیده و در آن فولیکول‌های مو کاملاً رشد می‌کنند. برخی عوامل، مانند: ژنتیک فرد، رژیم غذایی، برخی بیماری‌ها و داروها می‌توانند بر این مرحله از رشد موها تأثیر بگذارند.
  • مرحله کاتاژن: در این مرحله رشد فولیکول‌ها آغاز شده و تقریباً 2 الی 3 هفته طول می‌کشد. باید دقت داشته باشید؛ که رشد موهای جدید در مرحله کاتاژن باعث ریزش موهای قدیمی نمی‌شود.
  • مرحله تلوژن: در مرحله تلوژن، فولیکول‌های مو، وارد مرحله استراحت می‌شوند. بنابراین موهای قدیمی شروع به ریزش می‌کنند؛ تا فولیکوهای جدید جایگزین آن‌ها شوند.

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. از علل ژنتیکی گرفته تا تأثیرات بارداری و حتی کاهش آب بدن. برخی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو عبارت‌اند از:

· هر نوع آسیب جسمی که چرخه رشد طبیعی مو را مختل کند، مانند: تصادف، ابتلا به انواع بیماری و غیره؛

· تغییرات هورمونی، هنگام بارداری و شیردهی؛

· رژیم غذایی نامناسب، مانند: مصرف بیش از اندازه ویتامین A، کمبود پروتئین و ویتامین B، کم‌خونی و فقر آهن؛

· ژنتیک و آلوپسی (طاسی) با الگوی زنانه یا مردانه؛

· برخی بیماری‌ها، مثل: اختلال در تیروئید، بیماری لوپوس، اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلال تریکوتیلومانیا (موکَنی)، افسردگی، استرس و غیره؛

· کاهش وزن شدید؛

· شیمی‌درمانی؛

· مصرف برخی از داروها، همچون: لیتیوم، ایبوپروفن و غیره؛

· رفتار خشن با موها، از جمله: زیاد رنگ کردن مو، بستن مو با کش‌های محکم، استفاده زیاد از سشوار یا اتوی مو؛

· افزایش سن؛

· مصرف سیگار و مشروبات الکلی.

انواع ریزش مو

الگوهای ریزش مو بسته به علت به وجود آمدن آن، در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه می‌توانید با برخی از الگوهای ریزش مو آشنا شوید.

ریزش مو از نوع آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی هم یکی از علل ریزش مو و هم یکی از الگوی آن است. تقریباً 50 درصد افراد، تحث‌تأثیر آلوپسی قرار می‌گیرند. سن ابتلا به آلوپسی متفاوت است؛ بنابراین ممکن است، برخی افراد در اوایل نوجوانی آن را تجربه کنند و برخی در اواخر میان‌سالی. همچنین الگوی ریزش مو از نوع آلوپسی در زنان و مردان متفاوت است. زنان در تمام نواحی سر خود ریزش مو را تجربه می‌کنند؛ که منجر به کم‌پُشتی موها می‌شود. اما مردان ریزش تدریجی مو را در بالای شقیقه‌ها (یک شکل M مانند) تجربه می‌کنند.

ریزش مو از نوع آلوپسی آره آتا

آره آتا یک نوع بیماری خودایمنی است؛ که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث می‌شود لکه‌های طاس شده روی سر فرد ایجاد شود. این قسمت‌های طاس شده می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. آره آتا می‌تواند به ریزش کامل موها و حتی ریزش ابرو و مژه‌ها نیز منجر شود.

ریزش مو از نوع آناژن افلوویوم

الگوی آناژن افلوویوم شامل ریزش سریع مو به‌دلیل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است. در این الگو، پس از توقف درمان، موها دوباره به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند.

ریزش مو از نوع تلوژن افلوویوم

در این الگو، موهای فرد به‌دلیل شوک عاطفی یا جسمی و به‌طور ناگهانی شروع به ریزش می‌کنند. برخی از افراد پس از ابتلا به کووید 19 (کرونا)، این الگوی ریزش مو را تجربه کرده‌اند.

علائم ریزش غیرطبیعی مو

ریزش موی غیرطبیعی علائم مختلفی دارد؛ که برخی اوقات تشخیص آن را نیز سخت و دشوار می‌کند. اما به‌طور کلی اگر علائم زیر را دارید، بهتر است نسبت به ریزش موهای خود حساس شوید. این علائم عبارت‌اند از:

·        نازک شدن تارهای مو؛

·        کاهش خط مو: اگر خط موهای پیشانی شما بالاتر رفته است، می‌تواند یکی از علائم جدی ریزش مو باشد؛

·        ریزش موی شدید؛

·        به وجود آمدن قسمت‌های طاس شده (فاقد مو) روی سر؛

·        به‌راحتی کنده شدن موها پس از کشیدن آن‌ها؛

·        مشاهده حجم زیادی از موهای ریخته شده روی بالشت، پس از بیدار شدن از خواب؛

·        درد یا خارش در پوست سر.

اگر تغییر محسوسی در ریزش موهای خود احساس می‌کنید، توصیه می‌شود حتماً با یک پزشک متخصص، مشورت کنید. همچنین می‌توانید در ادامه با بهترین روش‌های درمان ریزش مو آشنا شوید.

بهترین روش های درمان ریزش مو

انتخاب نوع درمان ریزش مو، رابطه مستقیمی با علت به وجود آمدن آن را دارد. در بیشتر موارد با یک دوره مصرف داروهای خوراکی یا موضعی، ریزش مو متوقف می‌شود. اگر ریزش موی شما شدید نیست، می‌توانید از داروهای بدون نسخه، مانند: انواع ژل، محلول و شامپو استفاده کنید. اغلب این داروها، حاوی ماینوکسیدیل هستند و می‌بایست آن‌ها را به‌طور مستقیم روی پوست سر بمالید.

اگر با مصرف داروهای بدون نسخه، بهبودی در روند ریزش موهای خود احساس نکردید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی دقیق دلایل ایجاد ریزش مو، گزینه‌های درمانی مختلفی را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر ریزش موی شما منشأ آندروژنتیک داشته باشد، پزشک از داروی فیناستراید برای درمان استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد، پزشک داروهای ضدالتهابی مانند کورتیکواستروئید برای شما تجویز خواهد کرد.

گزینه‌هایدرمان ریزش مو دیگری، مانند: لیزردرمانی، داروهای خوراکی، میکرونیدلینگ و غیره برای کنترل ریزش مو وجود دارد؛ اما این درمان‌ها هنوز در مراحل مقدماتی هستند و به تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی آن‌ها نیاز است.

کاشت مو؛ یک روش درمان ریزش مو

کاشت مو یکی از گزینه‌های درمان ریزش مو برای متوقف کردن ریزش موی شدید است و بیشتر برای افرادی به کار می‌رود، که دچار ریزش مو به‌دلیل آلوپسی (طاسی) شده‌اند. کاشت مو انواع مختلفی دارد؛ که عبارت‌اند از:

·        کاشت پلاگ‌های پوستی؛

·        مینی گرافت و میکرو گرافت؛

·        روش FUT؛

·        روش FIT (کاشت مو بدون جراحی)؛

·        روش SUT؛

·        روش میکرو FIT؛

·        روش BHT؛

·        کاشت نامحسوس مو یا U-FIT؛

·        ترمیم فولیکول‌های طبیعی مو (HRT).

موثرترین روش های درمان خانگی ریزش مو

برخی افراد علاقه دارند در کنار درمان‌های پزشکی از درمان‌های طبیعی و خانگی نیز استفاده کنند. در ادامه می‌توانید بهترین روش‌های درمان ریزش مو در خانه را مطالعه کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی به‌نام اسیدلوریک است؛ که با نفوذ به ساقه مو از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین روغن نارگیل به غنی‌سازی میکروبیوم‌های پوست (میکروب‌های لازم برای بدن) نیز کمک می‌کند.

ماساژ پوست سر

مطالعات نشان داده است؛ که ماساژ پوست سر باعث بهبود رشد مو و جریان خون شده، ریزش مو را کاهش داده و از ایجاد شوره سر روی مو جلوگیری می‌کند. اگر از شوره سر رنج برده و اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اید، می‌توانید روش‌های از بین بردن آن را در مقاله درمان شوره سر مطالعه کنید. برای اثربخشی بیشتر، بهتر است پوست سر را با روغن نارگیل یا روغن رزماری ماساژ دهید.

آلوئه ورا بی نظیر ترین درمان ریزش مو در خانه

استفاده از شامپوهای حاوی آلوئه ‌ورا، ریزش مو را کاهش می‌دهد، سلامت پوست سر را تضمین می‌کند، موها را حالت داده و فولیکول‌های مو را فعال می‌کند.

مصرف روغن ماهی (اُمگا 3)

اسیدهای چرب امگا سرشار از مواد مغذی هستند؛ که به رشد سالم و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین مصرف امگا 3، تراکم و قطر موها را نیز افزایش می‌دهد.

آب پیاز

آب پیاز گردش خون را افزایش داده و فواید بسیاری برای تقویت و درمان ریزش مو دارد. مقداری آب پیاز را به کف سر خود بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید؛ تا جذب پوست سر شود و سپس موها را با یک شامپوی ملایم بشویید. البته توجه داشته باشید؛ که آب پیاز بوی ناخوشایندی داشته و اثر آن ممکن است؛ تا چندین روز باقی بماند.

چه روش هایی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد؟

همواره شنیده‌ایم؛ که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین مراقبت از موها به‌مراتب بهتر از درمان ریزش مو است. برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

·        موهای خود را محکم نبندید؛

·        از یک شامپوی ملایم و مناسب با موهای خود استفاده کنید؛

·        از شستن روزانه مو پرهیز کنید؛

·        بعد از حمام، موهای خود را به‌آرامی با یک حوله کاملاً خشک کنید؛

·        یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید؛

·        از رنگ کردن زیاد مو یا استفاده از ابزارهایی مانند سشوار بپرهیزید.

جمع‌بندی

ریزش مو می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد؛ اما تشخیص به‌موقع آن اهمیت بیشتری دارد. خوشبختانه حتی اگر ریزش مو، منشأ ژنتیکی داشته باشد، با درمان ریزش مو به‌موقع می‌توان روند آن را متوقف و حتی برعکس کرد. بنابراین هرگونه تغییر در ریزش موهای خود را جدی گرفته و با پزشک مشورت کنید. در این مقاله روش‌های پزشکی و خانگی درمان ریزش مو را نیز معرفی کردیم؛ که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

چه گزینه‌هایی برای درمان ریزش مو به صورت طبیعی وجود دارد؟

ماساژ پوست سر، استفاده از روغن نارگیل، آب پیاز، روغن رزماری، لیمو و آلوئه ورا از جمله روش‌های خانگی کنترل و درمان ریزش مو هستند.

آیا امکان رشد دوباره موها بعد از ریزش مو وجود دارد؟

هم بله و هم خیر. اگر فولیکول‌های مو به‌طور کامل از بین رفته باشند یا آسیب جدی دیده باشند، امکان رشد دوباره موها وجود ندارد؛ اما اگر فولیکول‌های مو همچنان سالم باشند، امکان رشد مجدد آن‌ها وجود دارد.

 منبع: + / +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *